Een risico is een kans op het optreden van een gebeurtenis met een bepaald (negatief) gevolg. Tot de risico’s behoren alle zaken van materiële betekenis voor de financiële situatie, waarvoor geen voorzieningen zijn gevormd, geen verzekeringen zijn afgesloten of die niet tot afwaardering van activa hebben geleid.
De gemeentelijke risico’s zijn in te delen in twee hoofdgroepen:
- Risico's afkomstig buiten de eigen organisatie, macro-economisch gebonden risico’s (exogene risico’s);
- Risico's binnen de eigen organisatie, organisatiegebonden risico’s (endogene risico’s).
Daarnaast maken we onderscheid in risico's met een structureel gevolg en risico's met een incidenteel gevolg.
Risicokaart
In onderstaande risicokaart zijn de risico’s opgenomen, onderverdeeld naar kans en impact, waaruit de risicoscore wordt bepaald op basis van kans-score x impact-score. Het aantal risico’s is in onderstaande risicokaart vermeld: |
IMPACT (in euro's) | ||||||
< 25.000 | 25.000 tot 49.999 | 50.000 tot 99.999 | 100.000 tot 499.999 | > 500.000 | ||
Score 1 | Score 2 | Score 3 | Score 4 | Score 5 | ||
KANS | Zeer groot (81-100%) | |||||
Score 5 | ||||||
Groot (61-80%) | 1 | 1 | 2 | |||
Score 4 | ||||||
Gemiddeld (41-60%) | 1 | 1 | 1 | 1 | ||
Score 3 | ||||||
Klein (21-40%) | 1 | 2 | 1 | |||
Score 2 | ||||||
Zeer klein (1-20%) | 3 | 3 | 5 | 2 | 3 | |
Score 1 |
Leeswijzer: het getal 3 rechtsonder op de kaart geeft aan dat er drie risico’s zijn geformuleerd met impact-score 5 en kans-score 1. Deze drie risico’s hebben een risicoscore van 5 x 1 = 5.
Risicoscores
In onderstaand schema zijn de risico’s inclusief risicoscore vermeld. De gewijzigde risico’s en risico’s met een hoge risicoscore (8 en hoger) worden nader toegelicht:
Begroting 2020 | Verwachte | Verwachte | Eenmalig of | Risico | |
Omschrijving risico's: | Prog | kans | impact | structureel | score |
Exogene risico's: | |||||
Uitkeringen van het Rijk | 0 | 70 | ↑ 1.000.000 | Structureel | 20 |
Transities Sociaal Domein | 6 | 80 | ↓ 1.000.000 | Structureel | 20 |
Exploitatietekort Wsw IMpact | 6 | 70 | ↓ 150.000 | Structureel | 12 |
Bodemsaneringen | 7 | 20 | 500.000 | Incidenteel | 5 |
Leerlingenvervoer | 4 | 40 | 50.000 | Structureel | 4 |
Bijstand zelfstandigen | 6 | 50 | 30.000 | Structureel | 3 |
Inkomensdeel Participatiewet | 6 | ↓ 20 | ↓ 100.000 | Structureel | 3 |
Renteontwikkelingen | 0 | 10 | 50.000 | Structureel | 2 |
Endogene risico's: | |||||
Leges omgevingsvergunning agv invoering Omgevingswet | 8 | 70 | 300.000 | Structureel | 16 |
Bijdrage aan negatief resultaat grondexploitaties | 8 | 50 | 4.000.000 | Incidenteel | 15 |
Personeel, krapte arbeidsmarkt - nieuw | 0 | 50 | 300.000 | Structureel | 12 |
Kosten ICT | 0 | 50 | 100.000 | Structureel | 9 |
Personeel (politiek verlof c.q. detachering/terugkeergarantie) | 0 | 40 | 200.000 | Structureel | 6 |
Garantstellingen OFW (WSW) | 8 | 1 | 1.060.000 | Incidenteel | 5 |
Garantstelling HVC | 7 | 10 | 1.050.000 | Incidenteel | 5 |
Aansprakelijkheidsclaim | 0 | 10 | 250.000 | Incidenteel | 4 |
Procedures subsidies | 5 | 40 | 50.000 | Incidenteel | 4 |
Toereikendheid VZ Afvalstoffenheffing | 7 | 1 | 250.000 | Incidenteel | 4 |
Garantstelling IMpact | 6 | 10 | 240.000 | Incidenteel | 3 |
Overige garantstellingen | 0 | 5 | 110.000 | Incidenteel | 3 |
Gladheidbestrijding | 2 | 20 | 100.000 | Incidenteel | 3 |
Europese aanbestedingen | 0 | 10 | 150.000 | Incidenteel | 3 |
Minimabeleid | 6 | 10 | 50.000 | Structureel | 2 |
Gebruik accommodaties | 0 | 5 | 50.000 | Incidenteel | 2 |
Schade vandalisme | 0 | 40 | 30.000 | Incidenteel | 2 |
Lagere inkomsten begraafplaats | 7 | 20 | 30.000 | Structureel | 1 |
Re-integratieprocedure personeel | 0 | 5 | 40.000 | Incidenteel | 1 |
Kosten bestuursdwang | 0 | 10 | 15.000 | Incidenteel | 1 |
Project MFC Swifterbant | 8 | 0 | 0 | vervallen | 0 |
Hogere lasten i-NUP/BRP | 0 | 0 | 0 | vervallen | 0 |
Totaal | 11.005.000 |
* Risico’s van grondexploitaties worden apart berekend in de perspectiefnota.
Toelichting >8 risicoscores
Risico’s Sociaal Domein
Het financiële risico Sociaal Domein (SD) is dat de taken niet binnen het vastgestelde financiële scenario kunnen worden uitgevoerd.
De Begroting 2020 bevat een stevige ambitie voor wat de financiële kaders betreft. We staan voor deze opgave en nemen de afgesproken maatregelen. Desondanks blijft de uitvoering van taken in het SD het karakter houden van een openeinde. Een toe- of afnemende zorgvraag vanuit de samenleving, de praktische haalbaarheid of effectiviteit van bedachte activiteiten en maatregelen en/of de ontwikkelingen van inkomsten maakt dat er te allen tijde een risico is op overschrijding van het budget.
Voor de komende jaren is met de vaststelling van de kadernota en begroting 2019 het budget voor het SD vastgesteld. Om te komen tot een sluitende begroting SD is gekozen voor scenario 2 uit het rapport van Berenschot. Scenario 2 houdt de voortzetting en aanscherping van de maatregelen in (20 maatregelen uit rapport Berenschot en meegenomen in de aangenomen Strategie SD) die moeten leiden tot een besparing op de kosten en een bijdrage uit de algemene middelen. Voor 2020 is de inbreng vanuit de algemene middelen vastgesteld op € 1,9 miljoen.
Risico’s Wmo
Toelichting
De Wmo bevat onder meer de volgende risico’s:
- Het aantal inwoners dat een beroep doet op de Wmo neemt toe;52
- De wijziging van nieuwe wetgeving over de eigen bijdragen heeft een aanzuigende werking op het aantal inwoners dat een beroep doet op de Wmo;
- Meer gebruik van duurdere zorg dan verwacht;
- Onvoldoende gebruik van voorliggende algemene voorzieningen;
- Toename van verwarde mensen in schrijnende omstandigheden;
- Toename van ontregelde huishoudens van mensen met verstandelijke beperkingen en/of geestelijke gezondheidsproblemen;
- Faillissement zorgaanbieders.
Beheersmaatregel
Om bovenstaande risico’s te beperken zijn de volgende maatregelen getroffen:
- Door de eenduidige toegang en werkwijze werken we integraal, vraag- en resultaatgericht. Oplossingen zullen meer gevonden worden in het sociaal netwerk en algemene voorzieningen. We werken samen in het, waar nodig, opstellen van één plan van aanpak voor ondersteuning en zorg van inwoners;
- Door een regisseur zorg en veiligheid aan te stellen kunnen we de toename aan verwarde mensen opvangen;
- Wij hebben een palet aan aanbieders om risico te spreiden zodat ingeval van faillissement andere aanbieders de cliënten kunnen overnemen en continuïteit van zorg voor onze inwoners zoveel mogelijk gegarandeerd wordt.
Risico’s Jeugdwet
Toelichting
De besparingsopdrachten 2020 worden niet gerealiseerd. De opdracht voor 2021 zal daardoor een grotere omvang hebben dan geraamd. Dit leidt tot een groter financieel risico op het Sociaal Domein.
Bij de Jeugdwet is daarnaast ook sprake van het risico dat de uitvoering van beleid niet de
tot de gewenste resultaten leidt. De instroom in de eerste helft van 2019 is gedaald ten opzichte van de instroom in 2018.
Onzekerheden zijn verder binnen de Jeugdwet:
- Het woonplaatsbeginsel;
- Ophoging leeftijd jeugdhulp;
- Ophoging leeftijd pleegzorg.
De landelijke overheid denkt er over om bovenstaande zaken door te voeren. Er is nog niet bekend of hierbij de gemeenten ook gecompenseerd worden.
Beheersmaatregel
Vanaf de tweede helft van 2018 neemt de instroom geleidelijk af. Samen met de toegang
zijn wij actief om deze ontwikkeling vast te houden. Het is niet aan te tonen of deze daling een autonome ontwikkeling is en/of een gevolg van de besparingsopdracht. Feit is wel dat de ontwikkeling conform het gewenste beleid is. Ook worden in 2019 de eerste resultaten bekend van de resultaatgerichte aanpak die met de nieuwe contractperiode is ingegaan.
De monitoring zal ons meer gelegenheid geven om tijdig te sturen op afwijkingen van de begroting.
Risico’s Participatiewet
Toelichting
Voor de beleidscyclus 2019–2022 wordt er gewerkt met de strategie Sociaal Domein en de daaraan gekoppelde themaplannen. Dit gebeurt binnen de financiële kaders vanuit de Kadernota 2019. De risico’s voor de Participatiewet liggen bij het al dan niet succesvol implementeren van de maatregelen die zijn benoemd voor de uitvoering van de Participatiewet binnen de genoemde financiële kaders.
Beheersmaatregel
Met de verschillende producten binnen de P&C-cyclus wordt gemonitord of de maatregelen succesvol worden geïmplementeerd.
Risico inkomensdeel P-wet
Toelichting
Met ingang van 2017 is de Rijksbijdrage voor Dronten verhoogd. Dit op basis van het (nieuwe) objectieve verdeelmodel 2017. Er wordt nog een verdere doorontwikkeling van het model 2017 verwacht. Dit omdat het model een aantal moeilijk te verdisconteren uitschieters laat zien. Deze stapelings- en interactie effecten zullen dan ook door de raad van financiële verhoudingen nader onderzocht worden, waarbij twijfel is over de toereikendheid van het macrobudget. De uitschieters zitten niet in de aantallen, maar in het budget. Dit duidt op prijseffecten. De raad voor financiële verhoudingen wil onderzoeken of het mogelijk is de prijscomponent en in het bijzonder de factor deeltijdwerk te objectiveren. Voor 2015 en 2016 was de uitkering voor Dronten flink lager uitgevallen. Het beeld over 2017 en 2018 valt een stuk positiever uit. De uitstroom is in 2017 en 2018 iets hoger dan de instroom waardoor het aantal personen lager uitvalt dan begroot. Doordat het ons lukt veel mensen met een arbeidsbeperking aan het werk te helpen, zijn er relatief veel uitgaven op grond van de loonkostensubsidie. Of dit beeld ook vastgehouden kan worden is onzeker. Tekorten tot en met 5 procent moeten binnen de eigen begroting opgelost worden. Voor tekorten tussen de 5 en 12,5 procent is een Rijksbijdrage mogelijk.
Beheersmaatregel
In de uitvoering zetten we optimaal in op de poortwachtersfunctie, arbeidsbemiddeling en handhaving om instroom te beperken en uitstroom te bevorderen en daarmee de uitgaven op het inkomensdeel te beperken. In 2013 is de bestemmingsreserve Inkomensdeel ingesteld. Voor incidentele overschrijdingen wordt deze bestemmingsreserve ingezet. De reserve is gemaximaliseerd op € 1,5 miljoen. Deze stand is in 2018 bereikt. Hierdoor wordt de kans als laag ingeschat en is de impact verlaagd naar € 100.000.
Risico op bijdrage in exploitatietekort werkvoorzieningschap IMpact (Wsw)
Toelichting
IMpact voert de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) uit voor de gemeenten Kampen en
Dronten via een gemeenschappelijke regeling. Daarnaast richt IMpact zich o.a. op de brede
doelgroep uit de Participatiewet en Wajongers. De deelnemende gemeenten in de gemeenschappelijke regeling dragen naar rato bij aan een eventueel exploitatietekort. Dronten draagt 25% van de tekorten van IMpact. Meerjarig loopt het begrote tekort op de Wsw op van 1,23 miljoen in 2019 naar 1,35 miljoen in 2022, waardoor het risico op een bijdrage voor Dronten oploopt van € 308.000 tot € 338.000. Daarnaast staat de gemeente vanaf 2011 garant voor geldleningen van IMpact bij de BNG. Voor die garantstelling heeft Dronten een 1e hypotheek gevestigd op de bedrijfslocatie van IMpact in Dronten. Dit risico is onder garantstellingen opgenomen.
Beheersmaatregel
IMpact heeft een nieuw Ondernemingsplan opgesteld in 2017 voor de jaren 2018 – 2021. In dit plan stelt IMpact een scenario ‘Lokaal investeren’ voor. Hierin ligt de koers voor de
toekomst waarmee antwoord gegeven wordt op de toegevoegde waarde en de betaalbaarheid. De gemeenten volgen en beoordelen de ontwikkelingen bij IMpact aan de
hand van maandrapportages. In de kadernota 2019 is voorgesteld om voor de
meerjarenbegroting Dronten rekening te houden met een jaarlijkse bijdrage in het
exploitatietekort van € 160.000 (conform de eindafrekening 2017). Daarbij is ook rekening
gehouden met het Lage Inkomensvoordeel (berekening UWV 2017). Het verschil met de
meerjarenbegroting 2019-2022 van IMpact (gemiddeld € 163.000) is als risico opgenomen.
Risico Uitkeringen van het Rijk
Toelichting
De Algemene Uitkering gemeentefonds is afhankelijk van de Rijksuitgaven (samen de trap
op en samen de trap af) en van wijzigingen in het verdeelmodel van de Algemene Uitkering. Forse kortingen kunnen leiden tot een meerjarig niet sluitende begroting. Het Rijk gaat de verdeelsystematiek van de Algemene Uitkering herzien. Dit zal naar verwachting tot uiting komen bij de Meicirculaire 2020. Een wijziging in de verdeelsystematiek kan zowel voordelig, als nadelig uitpakken. Verder was bij de begroting 2018 de verwachte ruimte onder het BCF-plafond begroot. Deze is bij de Begroting 2019 afgeraamd conform de laatste inzichten. Het is ook mogelijk dat het landelijke hoogte van het BTW-compensatiefonds ontoereikend is, en dat er in de nabije toekomst sprake blijkt te zijn van een korting op de Algemene Uitkering als gevolg van een overschrijding in het BTW-compensatiefonds. Tot slot is er nog geen definitieve hoogte bepaald voor de extra middelen Jeugd voor de jaren 2022 en 2023. Ook dit vormt een risico.
Beheersmaatregel
De geraamde ruimte onder het BCF-plafond is conform de richtlijn van de provincie naar beneden bijgesteld. Verder worden de afspraken tussen de VNG en het Rijk goed gemonitord om tijdig een inschatting te kunnen maken van de onzekerheid met betrekking tot de Algemene Uitkering.
Risico grondexploitatie: risico op tekorten voor algemene dienst
Toelichting
Wanneer tekorten en afwaarderingen in de grondexploitatie niet binnen de algemene
reserves van de grondexploitatie kunnen worden opgevangen, dient vanuit de algemene
reserve een aanvulling plaats te vinden op de algemene reserve Grondexploitatie. De woningmarkt vertoont herstel. Dit is ook verwerkt in het woningbouwprogramma dat in juni 2016 is vastgesteld (Woonvisie 2016-2021). Bij de uitgifte van de bedrijventerreinen, zien we de effecten van het huidige economisch herstel terug in de verkoop van bedrijfskavels. De gewijzigde voorschriften van de BBV en de daaruit volgende noodzakelijke beheermaatregelen voor complexen met een looptijd langer dan 10 jaar vormen een aanzienlijk risico. Ook de gevolgen van de invoering van de Wet op de
Vennootschapsbelasting (VpB) hebben een effect op de geprognosticeerde resultaten. Met de belastingdienst is in 2019 een Vaststellingsovereenkomst afgesloten waarin de uitgangspunten en methode voor de aangiften VpB zijn opgenomen. Bij het opstellen van de jaarrekening en de perspectiefnota zijn deze effecten financieel verwerkt. In 2017 zijn de regels op tussentijdse winstneming aangepast. Met als uitgangspunt het realisatiebeginsel van de POC-methode (Percentage of completion).
Beheersmaatregel
Grondexploitaties worden bij de Jaarstukken geactualiseerd
en er wordt strak gemonitord op de voortgang en financiële stand van zaken. Indien
tussentijds substantiële wijzigingen voordoen, worden deze indien nodig aan de
gemeenteraad voorgelegd ter besluitvorming. Woningbouwprognoses worden periodiek
bijgesteld met als uitgangspunt een woningbouwprogramma van 250 woningen per jaar zoals benoemd in de Woonvisie. In november 2016 is een nieuwe nota grondbeleid aan de raad aangeboden waarin de wijzigingen BBV en VpB zijn verwerkt en zijn door de raad beheersmaatregelen vastgesteld om de risico's af te dekken. De stand van de reserve Grondexploitatie per 1-1-2019 is nihil.
Risico leges omgevingsvergunningen a.g.v. invoering Omgevingswet
Toelichting
Wanneer tekorten en afwaarderingen in de grondexploitatie niet binnen de algemene
reserves van de grondexploitatie kunnen worden opgevangen, dient vanuit de algemene
reserve een aanvulling plaats te vinden op de algemene reserve Grondexploitatie. De 66
woningmarkt vertoont herstel. Dit is ook verwerkt in het woningbouwprogramma dat in juni 2016 is vastgesteld (Woonvisie 2016-2021). Bij de uitgifte van de bedrijventerreinen, zien we de effecten van het huidige economisch herstel terug in de verkoop van bedrijfskavels. De gewijzigde voorschriften van de BBV en de daaruit volgende noodzakelijke beheermaatregelen voor complexen met een looptijd langer dan 10 jaar vormen een aanzienlijk risico. Ook de gevolgen van de invoering van de Wet op de
Vennootschapsbelasting (VpB) hebben een effect op de geprognosticeerde resultaten. Met de belastingdienst is in 2019 een Vaststellingsovereenkomst afgesloten waarin de uitgangspunten en methode voor de aangiften VpB zijn opgenomen. Bij het opstellen van de jaarrekening en de perspectiefnota zijn deze effecten financieel verwerkt. In 2017 zijn de regels op tussentijdse winstneming aangepast. Met als uitgangspunt het realisatiebeginsel van de POC-methode (Percentage of completion).
Beheersmaatregel
Grondexploitaties worden bij de Jaarstukken geactualiseerd en er wordt strak gemonitord op de voortgang en financiële stand van zaken. Indien tussentijds substantiële wijzigingen voordoen, worden deze indien nodig aan de gemeenteraad voorgelegd ter besluitvorming. Woningbouwprognoses worden periodiek bijgesteld met als uitgangspunt een woningbouwprogramma van 250 woningen per jaar zoals benoemd in de Woonvisie. In november 2016 is een nieuwe nota grondbeleid aan de raad aangeboden waarin de wijzigingen BBV en VpB zijn verwerkt en zijn door de raad beheersmaatregelen vastgesteld om de risico's af te dekken. De stand van de reserve Grondexploitatie per 1-1-2019 is nihil.
Door het in werking treden van de nieuwe Omgevingswet verandert er veel. Het principe van legesheffing verandert niet. Ook de wettelijke grondslag voor het heffen van leges verandert niet. Toch zijn er een aantal zaken die wel gaan veranderen, waar u nog een kaderstellend besluit over neemt:
- Mogelijk nieuwe activiteiten toestaan om leges over te heffen;
- (Mogelijk) minder vergunningplichten, dus meer vergunningvrij;
- Het vervallen van zo'n 60% van de technische bouwtoetsen, aldus BZK;
- De ‘knip’: het splitsen van de bouwtechnische en de ruimtelijke vergunning;
- De maximale kostendekkendheid van de gemeentelijke kosten herijken;
- Meer integrale vergunningen (meerdere gezagen betrokken);
- Planactiviteiten worden minder complex (of juist complexer).
Zodra meer bekend is over de resultaten van de pilots en aan de hand van welke kaders wij de invoering van de Omgevingswet moeten implementeren zullen wij de financiële impact van de Omgevingswet op de gemiste leges in de begroting opnemen.
Risico kosten ICT
Toelichting
Op het gebied van ICT gaan de ontwikkelingen snel en worden steeds hogere eisen gesteld. Het risico blijft aanwezig dat de komende jaren zowel incidenteel als structureel hogere kosten ICT noodzakelijk zijn. Naast financiële risico's speelt bij ICT ook het risico informatieveiligheid.
Beheersmaatregel
De teammanager IMF (Informatiemanagement en Facilitair) is verantwoordelijk voor beheersing van de ICT en Facilitaire budgetten. Er is een ICT-adviesgroep (de IV-Raad) ingesteld die zich richt op de prioritering van IMF. In 2017 is een nieuw meerjarig informatiebeleidsplan vastgesteld voor 2017-2021. Het informatieveiligheidsbeleid 2019-2021 is in 2019 door het college vastgesteld. Hiermee wordt invulling gegeven aan het borgen van informatieveiligheid vanuit de jaarlijkse risicoscan.
Risico krapte op de arbeidsmarkt
Toelichting
De schaarste van personeel neemt de komende periode op de arbeidsmarkt toe. Tegelijkertijd vergrijzen wij als organisatie. In bepaalde beroepsgroepen neemt daardoor
het risico toe dat we geen goed gekwalificeerd personeel hebben of binnen kunnen houden.
Dit kan gevolgen hebben voor de kwaliteit van het werk en verhoging van de werkdruk. Het financiële gevolg heeft betrekking op hogere kosten omdat vacatures niet worden ingevuld en er meer (en duurder) moet worden ingehuurd. Dit risico wordt ingeschat op basis van verwachte uitstroom in de komende jaren en een percentage van de functies die als moeilijk invulbaar worden ingeschat. Daarmee komen we op een financieel gevolg van € 300.000 (hogere inhuurkosten op gemiddeld 5 vacatures per jaar). Het gaat om een risico dat afhankelijk van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt een aantal jaren kan voortduren.
Beheersmaatregel
Er worden trainee-trajecten ingezet om jongeren binnen te halen. Daarnaast is het
generatiepact opgezet om ouderen eerder (deels) te laten uitstromen en jongeren te laten
instromen. Met betere opleiding- en ontwikkelmogelijkheden willen we medewerkers binden en boeien. Verder gaan we anders werven. We willen als pilot een recruiter aanstellen samen met de gemeenten Noordoostpolder en Urk en het waterschap Zuiderzeeland.